Jeppesen/Jeppesen Navigation Charts

Jeppesen 항공 용어 사전 Definitions (33)

해브어굿원 2023. 5. 22. 01:25
반응형
    • Movement Area : 항공기의 이륙, 착륙 및 유도를 위해 사용되는 비행장의 부분으로, 기동 구역(manoeuvring area)과 계류장(apron)으로 구성됨. 
    • Near-Parallel Runways : 두 활주로 중심 연장선이 이루는 (수렴/확산) 각이 15˚ 이하이면서 서로 교차하지 않는 활주로.
    • Non Precision Approach (NPA) Procedure : Instrument Approach Procedure(IAP) 참조.
    • No Procedure Trun (NoPT) : Procedure turn이 필요하지도 않고 허가되지도 않음.
    • Normal Operating Zone (NOZ) : ILS localizer course 및/또는 MLS final approach track의 중심선 양쪽으로 확장되는 공역. 독립 평행 접근의 경우에는 정상 범위의 내측 1/2만 사용함. 
    • NOTAM (ICAO) : 항공 시설, 서비스, 절차 또는 위험에 대한 상태 또는 변경에 관한 정보를 포함하는 통신 수단을 통해 배포되는 통지로서, 항공 운항과 관련된 인원에게 필요한 정보를 적시에 알려야 함.
    • No-Transgression Zone (NTZ) : 독립 평행 접근의 경우, 진입하는 항공기에게 인접 접근로 상으로 진입하는 다른 항공기에게 방해되지 않도록 관제사의 조정을 필요로 하는 회랑 공역으로서, 두 개의 활주로 중심 연장선 사이의 중앙에 위치함.
    • Observation (Meteorological) : 하나 이상의 기상학적 요소에 대한 관측.
    • Obstacle Assessment Surface (OAS) : 특정 APV 또는 정밀 접근 절차에 대한 obstacle clearance altitude/height 계산에서 고려할 장애물을 결정하기 위한 목적으로 고안된 정의된 표면. 
    • Obstacle Clearance Altitude (OCA) or Obstacle Clearance Height (OCH) : 관련 활주로 threshold elevation 또는 aerodrome elevation 이상의 최저 altitude 또는 height로, 적절한 obstacle clearance 기준을 준수하는 데 사용됨. 

 * Note 1 : Obstacle clearance altitude는 평균 해수면을 기준으로 하며, obstacle clearance height는 threshold elevation을 기준으로 하되, 비정밀 접근의 경우 aerodroem elevation 또는 threshold elevation이 aerodrome elevation 보다 7ft(2m) 이상 낮을 때, threshold elelvation을 기준으로 함. 선회 접근을 위한 obstacle clearance height는 aerodrome elevation을 기준으로 함.

 * Note 2 : 두 표현을 모두 사용할 때 편의를 위해 "obstacle clearance altitude/height" 및 "OCA/H"로 줄여 쓸 수 있음.

 

  • Obstacle Free Zone (OFZ) (ICAO) : Inner approach surface, inner transitional surface 및 balked landing surface 위의 공역과 이러한 surface에 둘러싸인 경계의 일부분으로, 항공 운항 목적에 필요해 부착된 작은 부분을 제외하고는 어떠한 것도 침범하지 않음. 
반응형

    •  Movement Area : That part of an aerodrome to be used for the take-off, landing and taxiing of aircraft, consisting of the manoeuvring area and the apron(s). 
    • Near-Parallel Runways : Non-intersecting runways whose extended centre lines have an angle of convergence/divergence of 15 degrees or less. 
    • Non Precision Approach (NPA) Procedure : [see Instrument Approach Procedure (IAP)]
    • No Procedure Turn (NoPT) : No procedure turn is required nor authorized. 
    • Normal Operating Zone (NOZ) : Airspace of defined dimensions extending to either side of an ILS localizer course and/or MLS final approach track. Only the inner half of the normal operating zone is taken into account in independent parallel approaches.
    • NOTAM (ICAO) : A notice distributed by means of telecommunication containing information concerning the establishment, condition or change in any aeronautical facility, service, procedure or hazard, the timely knowledge of which is essential to personnel concerned with flight operations.
    • No-Transgression Zone (NTZ) : In the context of independent parallel approaches, a corridor of airspace of defined dimensions located centrally between the two extended runway centre lines, where a penetration by an aircraft requires a controller intervention to manoeuvre any threatened aircraft on the adjacent approach. 
    • Observation (Meteorological) : The evaluation of one or more meteorological elements.
    • Obstacle Assessment Surface (OAS) : A defined surface intended for the purpose of determining those obstacles to be considered in the calculation of obstacle clearance altitude/height for a specific APV or precision approach procedure. 
    • Obstacle Clearance Altitude (OCA) or Obstacle Clearance Height (OCH) : The lowest altitude or the lowest height above the elevation of the relevant runway threshold or the aerodrome elevation as applicable, used in establishing compliance with appropriate obstacle clearance criteria.

 *Note 1 : Obstacle clearance altitude is referenced to mean sea level and obstacle clearance height is referenced to the threshold elevation or in the case of non-precision approaches to the aerodrome elevation or the threshold elevation if that is more than 7ft (2m) below the aerodrome elevation. An obstacle clearance height for a circling approach is referenced to the aerodrome elevation.

 *Note 2 : For convenience when both expressions are used they may be written in the form "obstacle clearance altitude/height" and abbreviated "OCA/H."

 

  • Obstacle Free Zone (OFZ) (ICAO) : The airspace above the inner approach surface, inner transitional surfaces, and balked landing surface and that portion of the strip bounded by these surfaces, which is not penetrated by any fixed obstacle other than a low-mass and frangibly mounted one required for air navigation purposes. 

※ Introduction To Jeppesen Navigation Charts For Air Carrier Operations (5 AUG 22) 해석

반응형