- Glide Path (GP) (ICAO) : Final approach 중 vertical guidance에 의해 결정되는 일정한 강하율.
- Glide Slope (GS) (USA) : Approach 및 landing 중 항공기에게 vertical guidance를 제공. Glide slope/glidepath는 다음을 기반으로 함.
a. ILS/MLS와 같은 계기 접근 중 항공기 계기를 참조해 vertical guidance를 제공하는 신호를 방출하는 전자 구성품 또는
b. VFR approach 또는 instrument approach와 landing의 시각적 부분에 대한 vertical guidance를 제공하는 VASI와 같은 시각적 지상 시설.
c. PAR, ATC가 descent profile에 상대적인 vertical position(elevation)을 PAR approach를 하는 항공기에게 알리기 위해 사용함.
- Glide Slope/Glide Path Intercept Altitude : 정밀 접근에서 glide slope/path를 intercept 하기 위한 minimum altitude. Jeppesen Terminal chart에 glide slope/path symbol의 시작으로 publish 된 intercept altitude와 glide slope/path의 intersection은 precision FAF임. 그러나 ATC가 더 낮은 고도를 지시한다면, 결과적으로 더 낮은 intercept position이 FAF가 됨.
- Global Navigation Satellite System (GNSS) : ICAO가 채택한 "umbrella" 용어는 조종사가 위성 데이터로부터 onboard position determination을 수행하기 위해 사용하는 독립적인 위성 항법 시스템을 포함함.
- Global Positioning System (GPS) : 인공위성을 이용한 항법, 측위 및 시간 전송 시스템. 이 시스템은 적절한 장비를 갖춘 무제한의 사용자에게 매우 정확한 위치, 속도 정보와 정확한 시간을 지속적으로 제공함. 이 시스템은 날씨의 영향을 받지 않으며 전 세계적으로 일치하는 grid reference system을 제공함. GPS 개념은 전송하는 위성에서 사용자까지의 시간 및 거리와 관련하여 시스템 내 각 위성의 공간 위치에 대한 정확하고 지속적인 지식을 바탕으로 함. GPS 수신기(receiver)는 시야(view)에 있는 위성에서 적절한 신호를 자동으로 선택하고 이를 3차원 위치, 속도 및 시간으로 변환함. 민간 사용자의 시스템 정확도는 일반적으로 수평 100m임. (GPS는 미국에 의해 개발된 연속적이고 전 세계적인 무선항법시스템으로, 인공위성을 이용한 항법, 측위 및 시간전송에 이용됨. 고도 20,182km의 12시간 원형궤도에 모두 24개의 위성이 설치되어 있으며, 이중 3개는 예비용. 적도면에 대해 경사각이 55˚인 6개의 궤도에 각 4개씩 위성이 있음. 각각의 위성은 세슘과 루비듐 원자시계장치를 갖고 있어서 고도의 시간 및 주파수 안장도를 유지하며, 지상의 어느 곳에서든지 항상 적어도 4개의 위성은 볼 수 있음. 정확도는 군사용은 10m, 민간용은 100~300m.)
- Grid Minimu Off-Route Altitude (Grid-MORA) : Jeppesen에 의해 정해지거나 주 당국에 의해 제공된 고도. Grid-MORA altitude는 위도 및 경도 선으로 나뉜 섹션 내에서 지형 및 인공 구조물에 대한 clearance를 제공함. MORA는 항행 안전시설의 신호 범위 또는 통신 범위를 보장하지 않음.
a. Jeppesen에 의해 제공되는 Grid MORA 값은 가장 높은 장애물이 5,000 feet MSL 이하인 지역에서 모든 지형과 인공 구조물에 대해 1,000 feet의 clearance를 제공. 가장 높은 장애물이 5,001 feet MSL 이상인 지역에서 모든 지형과 인공 구조물에 대해 2,000 feet의 clearance를 제공. Grid MORA가 "Unsurveyed"로 표시되는 경우는 불완전하거나 불충분한 정보 때문임. +/- 뒤에 오는 Grid MORA 값은 정확하지 않은 의심스러운 정확도를 나타내지만, 충분한 reference point clearance를 제공하는 것으로 간주됨.
b. 주 당국이 제공하는 Grid MORA (State) altitude는 산악 지역에서는 2,000 feet, 비산악지역에서는 1,000 feet의 clearance를 제공함.
- Glide Path (GP) (ICAO) : A descent profile determined for vertical guidance during a final approach.
- Glide Slope (GS) (USA) : Provides vertical guidance for aircraft during approach and landing. The glide slope/glidepath is based on the following.
a. Electronic components emitting signals which provide vertical guidance by reference to airborne instruments during instrument approaches such as ILS/MLS; or
b. Visual ground aids, such as VASI, which provide vertical guidance for a VFR approach or for the visual portion of an instrument approach and landing.
c. PAR, used by ATC to inform an aircraft making a PAR approach of its vertical position (elevation) relative to the descent profile.
- Glide Slope/Glide Path Intercept Altitude : The minimum altitude to intercept the glide slope/path on a precision approach. The intersection of the published intercept altitude with the glide slope/path, designated on Jeppesen Terminal charts by the start of the glide slope/path symbol, is the precision FAF; however, when ATC directs a lower altitude, the resultant lower intercept position is then the FAF.
- Global Navigation Satellite System (GNSS) : An "umbrella" term adopted by the International Civil Aviation Organization (ICAO) to encompass any independent satellite navigation system used by a pilot to perform onboard position determinations from the satellite data.
- Global Positioning System (GPS) : A space-based radio positioning, navigation, and time-transfer system. The system provides highly accurate position and velocity information, and precise time, on a continuous global basis, to an unlimited number of properly equipped users. The system is unaffected by weather, and provides a worldwide common grid reference system. The GPS concept is predicated upon accurate and continuous knowledge of the spatial position of each satellite in the system with respect to time and distance from a transmitting satellite to the user. The GPS receiver automatically selects appropriate signals from the satellites in view and translates these into a three-dimenstional position, velocity, and time. System accuracy for civil users is normally 100 meters horizontally.
- Grid Minimum Off-Route Altitude (Grid MORA) : An altitude derived by Jeppesen or provided by State Authorities. The Grid MORA altitude provides terrain and man-made structure clearance within the section outlined by latitude and longitutde lines. MORA does not provide for navaid signal coverage or communication coverage.
a. Grid MORA values derived by Jeppesen clear all terrain and man-made structures by 1,000ft in areas where the highest elevations are 5,000ft MSL or lower. MORA values clear all terrain and man-made structures by 2,000ft in areas where the highest elevations are 5,001ft MSL or higher. When a Grid MORA is shown as "Unsurveyed" it is due to incomplete or insufiicient information. Grid MORA values followed by a +/- denote doubtful accuracy, but are believed to provide sufficient reference point clearance.
b. Grid MORA (State) altitude supplied by the State Authority provides 2,000ft clearance in mountainous areas and 1,000ft in non-mountainous areas.
※ Introduction To Jeppesen Navigation Charts For Air Carrier Operations (5 AUG 22) 해석
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