Jeppesen/Jeppesen Navigation Charts

Jeppesen 항공 용어 사전 Definitions (19)

해브어굿원 2023. 2. 6. 08:09
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    • Estimated Time Of Arrival : IFR 항공기의 경우, 항공기가 항행 보조 시설에 의해 지정된 지점에 도착할 것으로 추정되는 시간, 즉 계기 접근 절차가 시작될 것으로 예상되는 지점 또는 비행장과 관련된 항행 보조 시설이 없는 경우, 항공기가 비행장 상공 도착 예정 시간을 의미. VFR 항공기의 경우, 비행장 상공 도착 예정 시간을 의미. 
    • Expected Approach Time : 도착 항공기가 지연에 따른 비행을 하다가 landing을 위한 approach를 하기 위해 holding point를 떠날 것으로 ATC에서 예상하는 시간. / 참고 - Holding point를 실제 떠나는 시간은 approach clearance에 따라 달라짐. 
    • Extended Operation (ETOPS) : 두 개의 터빈 동력 장치(turbine-power unit) 장치가 있는 항공기가 운항 도중 하나의 동력 장치가 고장 나 나머지 한 개의 엔진의 cruise speed {ISA 및 still air condition(대기 상태)에서}에서 route의 한 지점에서부터 적절한 대체 비행장까지의 운항할 수 있는 시간으로 State of the Operator에 의한 threshold time approach보다 큼. (즉, 2개의 엔진이 달린 항공기가 운항 도중 하나의 엔진이 고장 나서 나머지 엔진 하나를 가지고 대체비행장까지 운항할 수 있는 시간을 말함.)
    • FAA Air Carrier Operations Specifications : FAR Parts 121, 125, 127, 129 및 135에 따라 운영 중인 사용자에게 발급된 문서. 운영 사양은 FAR에 의해 수립되고 공식화됨. FAA 항공사 운항 규격의 주요 목적은 특정 운영자에 대한 허가, 제한 및/또는 절차를 규정하는 법적으로 진행 가능한 수단을 제공하는 것. 운항 규격은 신속하게 변경될 수 있음. 이러한 변경 사항은 일반적으로 규제력을 가진 과정(regulatory process)을 통해 채택하기에는 시간이 매우 중요.
    • Feeder Fix : Feeder route의 시작점을 설정하는 계기 접근 절차 차트에 표시된 fix. 
    • Feeder Route : 항로 구간에서 IAF로 진행하는 항공기를 위해서 계획되는 계기 접근 절차 차트상에 표기된 route.
    • Filed Flight Plan (FPL) : 후속 변경 없이, 조종사 또는 지정된 대리인이 항공 교통 업무 기관에 제출한 비행 계획.
    • Final Approach Course : 거리에 관계없이 runway 또는 extended runway centerline으로 이어지는 계기 접근의 bearing/radial/track.
    • Final Approach (ICAO) : 지정된 final approach fix 또는 point에서 시작되거나 혹은 그러한 fix나 point가 지정되지 않은 경우, 계기 접근 절차의 한 부분.

a. 지정되어 있는 경우, racetrack procedure의 last procedure turn, inbound turn 또는 base turn이 끝나는 부분, 혹은

b. Approach procedure에 지정된 last track의 interception 지점에서 시작되어; 다음과 같은 공항 부근의 지점에서 끝나는 계기 접근 절차의 한 부분.

          1. 착륙이 가능하거나; 또는

          2. Missed approach procedure가 시작되는

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    • Estimated Time Of Arrival : For IFR flights, the time at which it is estimated that the aircraft will arrive over that designated point, defined by reference to navigation aids, from which it is intended that an instrument approach procedure will be commenced, or if no navigation aid is associated with the aerodrome, the time at which the aircraft will arrive over the aerodrome. For VFR flights, the time at which it is estimated that the aircraft will arrive over the aerodrome. 
    • Expected Approach Time : The time at which ATC expects that an arriving aircraft, following a delay, will leave the holding point to complete its approach for a landing. / Note - The actual time of leaving the holding point will depend upon the approach clearance. 
    • Extended Operation (ETOPS) : Any flight by an aeroplane with two turbine power-units where the flight time at the one power-unit inoperative cruise speed (in ISA and still air conditions), from a point on the route to an adequate alternate aerodrome, is greater than the threshold time approach by the State of the Operator. 
    • FAA Air Carrier Operations Specifications : Document issued to users operating under Federal Aviation Administration Regulations(FAR) Parts 121, 125, 127, 129, and 135. Operations Specifications are established and formalized by FARs. The primary purpose of FAA Air Carrier Operations Specifications is to provide a legally enforceable means of prescribing an authorization, limitation and/or procedures for a specific operator. Operations Specifications are subject to expeditious changes. These changes are usually too time critical to adopt through the regulatory process. 
    • Feeder Fix : The fix depicted on instrument approach procedure charts which establishes the starting point of the feeder route.
    • Feeder Route : Routes depicted on instrument approach procedure charts to designate routes for aircraft to proceed from the enroute structure to the initial approach fix (IAF). 
    • Filed Flight Plan (FPL) : The flight plan as filed with an ATS unit by the pilot or a designated representative, without any subsequent changes. 
    • Final Approach Course : A bearing/radial/track of an instrument approach leading to a runway or an extended runway centerline all without regard to distance. 
    • Final Approach (ICAO) : That part of an instrument approach procedure which commences at the specified final approach fix or point, or where such a fix or point is not specified.

a. at the end of the last procedure turn, base turn or inbound turn of a racetrack procedure, if specified; or

b. at the point of interception of the last track specified in the approach procedure; and ends at a point in the vicinity of an aerodrome from which:

          1. a landing can be made; or

          2. a missed approach procedure is initiated.


※ Introduction To Jeppesen Navigation Charts For Air Carrier Operations (5 AUG 22) 해석

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