- Decision Altitude (DA) or Decision Height (DH) (ICAO) : Vertical guidance가 있는 접근 또는 정밀 접근 시, 접근을 계속하는 데 필요한 visual reference가 확인되지 않는 경우 실패접근을 시작해야 하는 특정 고도 또는 높이. / 참고 -
- Decision Altitude는 평균 해수면을, Decision Height는 활주로 threshold elevation에 기준함.
- Required visual reference란 조종사가 충분한 시간을 갖고서 원하는 비행경로와 관련하여 항공기 위치 및 위치변화율을 판단하기에 충분한 시간 동안 visual reference를 시야에 두고 있어야 하는 시각적 보조 장치 또는 접근 구역의 일부를 의미함. Decision height가 있는 Category Ⅲ 운항 시의 required visual reference란 특정 절차 및 운항을 위해 지정된 것을 의미함.
- 편의상 두 가지가 함께 쓰일 때는 "decision altitude/height"의 약어인 "DA/H"로 쓰기도 함.
- Decision Altitude/Height (DA/H) (FAA) : 계기 접근 절차에서 조종사가 required visual reference를 확인하지 못하는 경우 즉각적인 실패 접근을 시작할지 또는 접근을 계속할지 여부를 결정해야 하는 지면 위의 지정된 altitude/height임. Decision altitude/height는 평균 해수면/지면 위의 feet 단위로 표시됨. / 참고 - Jeppesen approach chart에서는 약어 DA(H)를 사용함. 결심 고도 "DA"는 평균 해수면 (MSL)을 기준으로 하며, DH는 TDZE 또는 threshold elevation을 기준으로 함.
- Departure Clearance Via Data Link (DCL) : 항공 승무원 및 관제사의 workload를 줄이기 위해 정보 및 clearance 요청 및 전달을 지원을 제공. DCL service는 다음과 같은 경우 Ti와 Tt 사이의 적절한 시간에 항공 승문원에 의해 시작되어야 함.
Ti - DCL service를 시작할 수 있는 가장 빠른 시간;
Tt - DCL service를 완료하지 못한 항공기 승무원이 음성 절차와 적절한 시간 내에 voice departure clearance를 받을 수 있는 가장 늦은 시간.
DCL acknowledge procedure의 세 번째 시간 매개 변수(parameter)는 T1임. 여기서;
T1 - ATS ground system에서 시작된 timer는 ATS ground system에 의한 DCL clearance message의 송신과 DCL clearance message의 read-back 수신 사이에 있음.
- Dependent Parallel Approaches : 인접한 extended runway centre line의 항공기 사이의 레이다 최소 이격 거리가 규정된 곳에서 평행 혹은 평행에 가까운 계기활주로에 동시 접근.
- Detresfa : 조난 단계를 나타내는 부호. (항공기와 탑승자들이 중대하고 긴급한 위험에 처해있거나 긴급한 구조가 요구되는 명백한 이유가 있는 비상 구절을 활용되는 code word.)
- Direct Route : ATC에 의해 이러한 route의 수용에 대한 사전 지식을 가진 조종사를 지원하기 위해 Jeppesen Enroute 또는 Area chart에 게시된 요청된 route. Direct route를 사용하려면 사전에 ATC 승인이 필요할 수 있으며, ATC 또는 Advisory service를 제공하지 않거나 비행 계획에서 수용할 수 있음.
- Discrete Code : 마지막 두 자리가 "00"이 아닌 4자리 SSR code.
- Decision Altitude (DA) or Decision Height (DH) (ICAO) : A specified altitude or height in the precision approach or approach with vertical guidance at which a missed approach must be initiated if the required visual reference to continue the approach has not been established. / Note -
- Decision altitude (DA) is referenced to mean sea level (MSL) and decision height (DH) is referenced to the threshold elevation.
- The required visual reference means that section of the visual aids or of the approach area which should have been in view for sufficient time for the pilot to have made an assessment of the aircraft position and rate of change of position, in relation to the desired flight path. In Category Ⅲ operations with a decision height the required visual reference is that specified for the particular procedure and operation.
- For convenience where both expressions are used they may be written in the form "decision altitude/height" and abbreviated "DA/H".
- Decision Altitude/Height (DA/H) (FAA) : Is a specified altitude/height in an instrument approach procedure at which the pilot must decide whether to initiate an immediate missed approach if the pilot does not see the required visual approach if the pilot does not see the required visual reference, or to continue the approach. Decision altitude/height is expressed in feet above mean sea level/ground level. / Note - Jeppesen approach charts use the abbreviation DA(H). The decision altitude "DA" is referenced to mean sea level (MSL) and the parenthetical decision height (DH) is referenced to the TDZE or threshold elevation. A DA(H) of 1440ft (200ft is a Decision altitude of 1440ft and a Decision height is 200ft.)
- Departure Clearance Via Data Link (DCL) : Provides assistance for requesting and delivering information and clearance, with the objective of reducing aircrew and controller workload. The DCL service shall be initiated by the aircrew at a suitable time between Ti and Tt where:
Ti - the earliest time at which a DCL service can be initiated;
Tt - the latest time after which an aircrew, having not completed the DCL service, is still able to receive by voice procedures and in due time, the vocal departure clearance.
The third time parameter of the DCL acknowledge procedure is T1 where:
T1 - timer implemented in the ATS ground system between the sending by ATS ground system of the DCl clearance message and the reception by it of the read-back of DCL clearance message.
- Dependent Parallel Approaches : Simultaneous approaches to parallel or near-parallel instrument runways where radar separation minima between aircraft on adjacent extended runway centre lines are prescribed.
- Detresfa : The code wored used to designate a distress phase.
- Direct Route : A requested route published on a Jeppesen Enroute or Area chart to assist pilots who have previous knowledge of acceptance of these routes by ATC. Use of a Direct route may require prior ATC approval and may not provide ATC or Advisory services, or be acceptable in flight plans.
- Discrete Code : A four-digit SSR Code with the last two digits not being "00".
※ Introduction To Jeppesen Navigation Charts For Air Carrier Operations (5 AUG 22) 해석
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